Cilvēks jēdzieniem „labs” un „ļauns” piešķīris emocionālo
formu: „patīkams – nepatīkams”. Par savdabīgu tiltu starp domāšanas
kategorijām „labais” un „sliktais” un emocionālo novērtējumu
„patīkami-nepatīkami”, kļuva jēdzieni „slikts – labs”.
Turpinājums no 18.01.
Jēdzienus „slikts – labs” var attiecināt gan uz domāšanas, gan
emocionālo procesu. No rūgtās antibiotikas tabletes mums ir „labi”, jo
mēs apzināmies, ka slimība pāries (secinājums, pie kura cilvēks nonāk
pārdomu ceļā). Bet eiforija, kas iestājas no „ekstazi” tabletes – tas ir
„labi”. Noskaidrojot, ka „labi” ir tikai tur, kur „patīkami”, cilvēki
atteicās no Domāšanas procesa. Tāpēc patīkamais automātiski cilvēkam
kļuva „labs”, neskatoties, ka tas var izrādīties potenciālais ļaunums,
piemēram, kā narkotiskās tabletes „ekstazi”. Par „sliktu” cilvēks atzīst
to, kas viņam nepatīkams, citādāk – „ļaunums”, kaut potenciāli tas var
izrādīties labs, piemēram, zāles.
Zināt morālos principus, negarantē to izpildīšanu. Viss, kas ir
„labais” (mīlestība, cieņa, draudzība, savstarpējā palīdzība...),
patiesībā – labs, bet tas, kas ietilps „ļaunuma” kategorijā (dusmas,
naids, skaudība, slinkums...), patiesi ir slikts. Lai veidotu laimīgu
ģimeni un normālu sabiedrību, jāpieturas pie šiem principiem.
Paskaidrošu, kāpēc šie principi nekļūst par mūsu sastāvdaļu, kaut gan
gadsimtiem tiek audzināti un sludināti.
Tāpēc, ka morālie kritēriji, ko izstrādājuši cilvēki Domāšanas
procesā, neatbilst cilvēka dabai. Izrādījās, ka tos nevar ieaudzināt,
neņemot vērā cilvēka dabu un instinktus.
Lai dzīve balstītos uz morāles principiem, Domāšanas procesam
jāpakļauj cilvēka emocionālo dabu. Ne tikai jāpakļauj, bet pašam jākļūst
par viņa vienīgo dabu un dzīves jēgu. Šodien šos principus mēs pieņemam
par ticību. Tiem, kas tos izstrādāja un prātoja par to nepieciešamību,
šie cēlie principi arī bija dzīves jēga.
Jūs teiksiet, ka ir cilvēki, kas dzīvo saskaņā ar morāles principiem.
Pat ja pieņemam, ka šādi cilvēki ir vairākumā, tas vēl nepierā to, ka
viņu principus nekas nespēj sakustināt, ka kādā ekstremālā situācijā
viņi atteiksies no tā, ko sludinājuši iepriekš. Vēsturē daudz piemēru,
piemēram, jātceras nekārtības un slepkavības revolūciju laikā. Var,
protams, pieņemt, ka kādreiz cilvēku vairākums dzīvos pēc morāles
principiem, tomēr viena daļa joprojām runās par audzināšanas sistēmas
trūkumiem. Pēc statistikas, pat vislabākajos laikos ir konkrēts cilvēku
daudzums (līdz 0%), kas pārkāpj likumu. Bet tos, kas gribējuši pārkāpt
likumu, neviens nav skaitījis, to vienkārši nav iespējams izdarīt.
MORĀLES TRANSFORMĀCIJA
Tādēļ, ka cilvēkiem sarežģīti sasniegt morālās dzīves kalngalus, viņi
nepārtraukti pazemina morālo vērtību līmeni, skaidrojot to ar pasaules
dinamiku un laiku maiņām vai mentalitāti. Vairāk nav seksuālo
aizspriedumu, draudzības noteikumi arī nosacīti. Jau runāju par
Sievietes bruņniecisko sūtību, kas kādreiz bija veselas ēras vērtība.
Nav vairs morāles vērtība kosmopolītisms. No grieķu „cosmopolites” –
pasaules iedzīvotājs: tā ir „pasaules pilsonības” ideoloģija. Stoiki
meklēja kosmopolītisma ideālā pilnīgo sabiedrisko formu, kura radītu
katram cilvēkam dzīvi saskaņā ar vienotu pasaules likumu. Agrāk gudrie,
filosofisko skolu dibinātāji sevi lepni sauca par kosmopolītiem un
centās šos uzskatus ieaudzināt saviem skolniekiem, tad tagad
kosmopolītisms nav atdarināšanas vērts.
Tieksme kļūt par labo cilvēku, par kuru runāja Seneka, neatrodas
mūsdienu sabiedrības morāles normu sarakstā. Tādējādi, morālās vērtības,
kuras var transformēt pēc saviem uzskatiem, nevar izveidot morāli tīru
Ideālu.
Ar ko atšķiras morālās vērtības no ideāla? Ideāls – par tādu Cilvēkam
jākļūst. Lai kļūtu par Cilvēku ar lielo burtu, dzīvē jāvadās pēc
morāles kritērijiem, ko veidojusi sabiedrība. Taču cilvēks nepārtraukti
šīs vērtības transformē tā, kā izdevīgāk viņa vājumam. Gala rezultātā
sabiedrība iegūst vērtības, ko par tādām nevar uzskatīt.
Stalina laikā, piemēram, ar vārdiem „godīgums” un „pilsoņu
pienākums”saprata melus un nodevību. Tad vienā acumirklī miljoni cilvēku
kļuva par „tautas ienaidniekiem” un tika iznīcināti bez sprieduma un
tiesas. Šos pašus principus pielietoja inkvizīcija viduslaikos.
„taisnība” kļūst par mūsu personīgās atmaksas aizsegu, kad aizvainojuma
vadīti mēs spriežam savu linča tiesu.
Ejot emocionalitātes pavadā, morāles vērtības pēdējos gadsimtos
acīmredzami mainījās. Un, manuprāt, nav pietuvojuši cilvēku ideālam.
Reklāma sludina, ka cilvēks spēj visu un cienīgs saņemt labāko. Tas ir
moderni! Kādreiz šādu uzvedību uzskatīja par lielību, lepnību. Vēl ne
tik sen, pateikt sievietei, ka viņa, izvēloties vīrieti kā draugu,
galvenokārt vadās pēc viņa finansiālajām iespējām, bija aizvainojoši.
Šobrīd jaunietes nemaz to neslēpj, bet sievas attaisno šķiršanos ar to,
ka vīram nav naudas. Viņas nerunā par vīra labajām īpašībām. Tieksme pēc
bagātības un izšķērdīgas dzīves tiek ieaudzināta skatoties filmas un
reklāmu. Tas tiek dēvēts par normālu paradību. Bet priekšmeti, kas
simtām reižu pārsniedz algu, par nepieciešamām. Tieši nespēja to iegūt,
rada agresīvas emocijas, kam nav nekā kopīga ar saprātu.
Šodien sievietes bieži šķiras ar saviem vīriem, jo nevar atbrīvoties
no cerībām savienot savu dzīvi ar kādu bagātnieku. Nekāda pamata šādām
domām un cerībām nav: ne bagātnieku nāk pie viņām ciemos, arī skaistuma
konkursos šīs dāmas nepiedalās. Gala rezultātā viņas paliek vienas,
audzina bērnus bez tēviem, ar grūtībām savelk galus kopā. Vai tas
atbilst domai par veselīgas paaudzes radīšanu? Tādu nesaprātīgu
sieviešu, kas tā rīkojas, ir maz, taču vairums no viņām par to sapņo.
Kad vienai izdodas atrast sev vīru-bagātnieku, tad „draudzenes” nespēj
mierīgi gulēt – viņas nomoka skaudība un netaisnības sajūta: viņas
pārliecinātas, ka cienīgas saņemt labāko. Taču emocijām nav veselā
saprāta.
Kāpēc mūsu emocijas ir tik spēcīgas?
Turpinājums sekos...
Mihails Ļežepjokovs, psihologs – praktiķis,
daudzu psiholoģijas grāmatu autors, starptautiskas kustības „Cilvēka
ekoloģija” dibinātājs
|